Har du koll på den nya jätten på sociala mediemarknaden? TikTok har runt 1 miljard aktiva användare varje månad. Det gör den till en stark aktör på den digitala marknaden, speciellt om din målgrupp är ung eller ungvuxen.
Hur når du din målgrupp?
Vart finns din målgrupp? Säg att du är en högskola exempelvis, då kan TikTok vara ett ypperligt verktyg för att nå unga som funderar på vad de ska söka till. Är din målgrupp äldre kvinnor så finns det andra plattformar som är bättre för att nå ut, exempelvis Facebook.
Vänta inte för länge
En lärdom från andra plattformar är att early adopters ofta har bättre möjligheter att skapa följare och mervärde. Tänk på hur mycket Facebook har förändrats. De tidiga versionerna av Facebook-sidor hade mycket bättre reach än vad du får på dagens Facebook. Är du tidig kan du därför skapa mer värde en längre tid, speciellt innan vi når den punkten att Tiktok börjar begränsa företag.
Fördelen med tiktok är att innehållet gärna får vara enkelt. Det behöver inte vara perfekt producerade videos, det får gärna vara mer avslappnat och underhållande. Det räcker med att det passar ditt brand och att det tilltalar din målgrupp. Så ut och dansa!