För dig som driver ett företag är så klart en av de viktigaste sakerna för din verksamhet att kunna nå ut till kunder och att hålla dem informerade om erbjudanden och annat som är på gång. Det är en sak att få med sig nya kunder och att ha direktkontakt med enskilda kunder när du arbetar med dem, men en annan att hålla de kunder du redan har kontakt med engagerade och informerade. En bra metod för detta är att använda sig av nyhetsbrev – vilket inte behöver vara så svårt som det kan låta.
Något som vissa direkt börjar fundera på när nyhetsbrev kommer på tal är hur de ska kunna få till dem så att de ska professionella ut, när de själva inte besitter kunskap inom layout och design. Då kan en bra lösning vara att ta till verktyg för nyhetsbrev som erbjuder många olika färdiggjorda mallar för dig att välja bland. När du väl har det estetiska och tekniska ur vägen är det viktigt att du ger dig själv eller någon i din personal den tid som behövs för att skriva nyhetsbrevet så att ni kan skicka ut det regelbundet – ett nyhetsbrev som rinner ut i sanden är inte av nytta för någon, utan kontinuitet är av stor vikt.
Saker att tänka på med nyhetsbrevet
• Lägg ned tid på att skriva något som faktiskt är engagerande och som dina kunder vill läsa. Om du går på slentrian och skickar ut nyhetsbrev med något läsvärde lär dina kunder sluta att läsa dem – och därmed även missa
• Att inte vara för infrekvent med försändelserna är så klart viktigt – men du bör inte heller skicka för ofta. Skriver du mer än ett nyhetsbrev i veckan kan du nog räkna med att många inte tar sig tid att läsa då det blir till en oändlig ström av material som känns mer som obetalt arbete än något att ta sig genom. Har du många idéer är det bättre att skriva ned dem och spara dem till senare veckor när du har idétorka.
• Glöm inte bort att vara säljande – men inte enbart säljande. Läser du själv till exempel genom all reklam du får i brevlådan från början till slut? Är du för säljande riskerar du att kännas mer som spam än som läsmaterial.