När det är dags att inreda ett modernt kontor så är det mycket att tänka på. Utöver själva möblerna finns det en mängd saker och tillbehör som behövs i de flesta kontor. Det är då bra att ha en klar bild av vad som behövs så att allt kan köpas på en gång.
Det kan vara bra att fundera ut hur du och dina kollegor kommer att jobba, och planera kontoret efter det. För att underlätta själva inhandlingen kan det vara en fördel att använda sig av leverantörer online, då det lättare går att se över vad som finns i deras lager och enkelt kunna beställa allt på en gång. Ett tips är att se efter om du behöver bläckpatroner eller några andra tillbehör till kontoret innan du gör beställning, så att du kan få med allt direkt på en leverans.
Olika typer av kontor
Beroende på kontorstyp kan olika material behövas – exempelvis blir flexibla kontor allt vanligare, och det kan då vara till nytta att ha lätt flyttbara verktyg. Exempelvis kan du ha en bärbar dator som du kopplar in i dockningsstationer med skärm, mus och tangentbord runt omkring byggnaden. Andra saker såsom skrivare placeras då med fördel centralt så att de lätt kan nås av alla. I och med att allt fler jobbar på distans kan detta också vara passande, då kontorsarbetarna lätt kan ta med sina verktyg till hemmet och jobba därifrån utan att behöva hantera flytt av skrymmande saker. Dock så kan det vara bra att undvika alltför öppna planlösningar även om man i övrigt har flexibelt kontor, då detta kan leda till försämrad arbetsro. Istället kan en lösning vara att ha blandat enskilda rum och rum där mindre grupper kan arbeta tillsammans, som går att växla mellan beroende på aktuellt projekt.